zondag 21 april 2013

Gebakken zalmfilet met parmezaans-broodkorst


Gisteravond besloot ik weer eens wat uit te proberen en wel uit de nieuwste Foodies van April
Het werd de Gebakken zalmfilet met parmezaan-broodkorst,aangezien ik nog peterselie/parmezaanse kaas en  1 zalmfilet in de vriezer had liggen...

Nou als je van zalm houdt is dit een aanrader...erg lekker!

Ingredienten voor 4 personen;

1 ui
1 el olie
500 g bladspinazie(diepvries)
2-3 sneetjes witbrood(oud)
....had ik niet want wij hebben nooit witbrood,dus nam ik hiervoor 3 beschuiten die ik verkruimelde
1 teentje knoflook
3-4 takjes peterselie
2 el boter
250 kerstomaten
zout en peper
nootmuskaat
150 ml slagroom
600 g zalmfilets
50 g parmezaanse kaas

Ik had gewoon 4 van die zalmmootjes uit de vriezer tesamen 500 gram gebruikt

1.Pel en snipper de ui.Verhit de olie in een pan en fruit de ui erin.Voeg de bevroren spinazie en 3 el water toe en smoor afgedekt ca. 15 minuten.Kook ca. 5 minuten onafgedekt verder zodat het kookwater verdampt.

2.Verkruimel voor de korst het brood fijn.Pel en snipper de knoflook.Was de peterselie,schud hem goed droog en hak hem fijn.Verhit de boter in een pan.Bak het brood er goudbruin in.Voeg de knoflook en peterselie toe,bak kort mee en neem van het vuur.

3.Verwarm de oven voor(elektrisch 200 en hete lucht 175 graden)Was de tomaten en halveer ze.Breng de spinazie met zout,peper,nootmuskaat op smaak.Verdeel met de tomaten over een ovenschaal.Giet de slagroom eroverheen.Dep de zalmfilet eventueel droog en snijd hem in 4 moten.Wrijf in met zout en peper en leg de zalm op de spinazie.Rasp de Parmezaan en roer hem door het broodmengsel.Verdeel het mengsel over de zalm en druk licht aan.Bak ca.20 minuten in de oven.Lekker met aardappelpuree.

Ik had er krielaardappeltjes bij gebakken en de kant en klare Franse salade van AH om het me verder gemakkelijk te maken,maar de salade er nog bij was eigenlijk overbodig,vanwege de spinazie met tomaatjes...een weet voor de volgende keer;-)

6 opmerkingen:

  1. Hiervan krijg ik honger!
    Ga het zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees dit terwijl ik juist op mijn eigen eten zit te wachten wat in de oven staat...hahaha...getverderrie het water loopt me in de mond!! Lijkt me heerlijk, ik sla het even op!! Kwijlende grtzz...Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit zeg ben gek op zalm.
    ik denk dat ik het ook een keertje ga proberen.
    groetjes corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me erg lekker! Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat kun je toch gezellig vertellen en al die mooie plaatjes erbij !! Echt SO YOU !!...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het plaatsen van je reacties!Ik lees ze altijd met veel plezier!